טלוויזיית סוני XR-77A80L במבחן

טלוויזיית סוני XR-77A80L במבחן

אוזניות Sony Linkbuds S במבחן Reading טלוויזיית סוני XR-77A80L במבחן 19 minutes

קרדיט לאתר דיטאון 
כותר הכתבה: תמיר עיואן

מכירים את ההתלבטות האם להשקיע סכום ניכר במוצר מוביל טכנולוגית של יצרן-על, או ללכת על דגם ביניים עם יחס גבוה של תמורה לכסף? במידה וכן, אז דעו לכם שאתם לא לבד. לרכישת הדגם הבכיר של יצרן טלוויזית OLED יכולות להיות סיבות רבות. יתכן שחלק עושים את זה בשביל הסטטוס, אבל הרוב פשוט מעריכים את האיכות יוצאת הדופן הנלווית לטלוויזיה כזו.

השקעה בטלוויזיה של יצרן מוביל טכנולוגית מלווה במספר יתרונות משמעותיים:איכות תמונה יותר

  • טובה כיוון שזו כוללת לעתים קרובות את טכנולוגיות התצוגה העדכניות ביותר, ניגודיות טובה יותר, שחורים עמוקים יותר, נפח צבעים מלא יותר ובהירות גבוהה יותר. כל אלו מביאים לחוויית צפייה מעולה עם איכות תמונה מדהימה.
  • יותר טכנולוגית: תשלב בדרך כלל תכונות מתקדמות כמו קצב רענון תמונה גבוה יותר, טיפול טוב יותר בתנועה, ושליטה אבסולוטית בכל פיקסל, מה שיעצים את חוויית הצפייה בכל תוכן שתבחרו לצפות.
  • יותר חכמה: תכלול בדרך כלל תכונות חכמות מתקדמות יותר, כגון גרסת מערכת הפעלה מתקדמת יותר, גישה מגוונת יותר לשירותי סטרימינג, זיכרון גדול יותר, מעבד חזק יותר והעברת מידע מהירה יותרבקרות קוליות ותאימות למכשירי בית חכם שונים.
  • סאונד טוב יותר: בעלת מערכת סאונד משופרת, עם יותר ערוצים, משלבת סאב-וופרים מובנים, Dolby Atmos, מעקב בין מיקום הסאונד להתרחשות על התמונה, להעצמת חווית הצפייה.
  • השקעה טובה יותר לטווח ארוך: יהיה לה לרוב איכות בנייה ועמידות טובה יותר, וכך להחזיק מעמד זמן רב יותר, בהשוואה לדגמי ביניים. לעיתים הן גם מציעות תקופות אחריות ארוכות יותר, מה שמספק שקט נפשי להשקעה שלנו.
  • עמידה בתקנים צופנים פני עתיד: תשלב לעתים קודקים עדכניים יותר, שיבטיחו תאימות טובה יותר עם שלל פורמטי התוכן ושירותי הסטרימינג העתידיים, במשך שנים רבות.

למרות האמור, לפני השקעה בטלוויזיה יוקרתית חשוב לקחת בחשבון את הצרכים והתקציב שלנו, מכיוון שלא בכל המקרים ההבדלים יהיו כה משמעותיים כדי להצדיק את ההבדל במחיר, במיוחד אם אינכם זקוקים לכל התכונות המתקדמות.

 

סוני SONY

את סוני אין צורך להציג. מדובר ביצרנית שמובילה בביטחה את תחום האודיו-וידאו מזה עשרות שנים. ביוני האחרון סקרתי את אירוע השקת קו הטלוויזיות החדש שלהם כאן.

שלל הטכנולוגיות עליהן מבוססים דגמי הטלוויזיות שהשיקה ישפאר השנה הוא הגדול ביותר מבין כל יצרניות הטלוויזיות האחרות:

  • סדרת ה- QD-OLED בגדלים של 55 ו-65 אינטש
  • סדרת ה- WRGB-OLED שלראשונה מגיעה גם בגודל מסך מקסימלי של 83 אינטש
  • סדרת ה- Mini LED בגודל מסך מקסימלי של 85 אינטש
  • סדרת Full Array LED בגודל מסך מקסימלי של 98 אינטש
  • סדרת Edge LED בגודל מסך מקסימלי של 85 אינטש

 

OLED

אם שאלתם את עצמכם מהו המונח OLED, ובמה הוא כה שונה מ- LED, נציין ש-OLED מהווה קיצור לשם המלא Organic Light-Emitting Diode ובעברית דיודה אלקטרו-אורגאנית. במקום תאורת הלד האחורית שקיימת בטלוויזיות QLED ו-LED, בטכנולוגיית OLED בכל פיקסל קיימת דיודה פולטת אור (LED) המתפקדת כמו נורת לד קטנטנה שיכולה להפיק אור וצבע באלמנט אחד. התרכובת הזו פולטת אור בתגובה לזרם חשמלי, ובמילים אחרות, טלוויזיות OLED אינן זקוקות לתאורה אחורית מכיוון שכל פיקסל OLED מייצר את האור בעצמו.

כאמור, סוני מציעה השנה טלוויזיות המבוססות על שתי טכנולוגיות שונות של OLED. ה-A80L של סוני, מבוסס על טכנולוגיית WRGB-OLED. בטכנולוגיה זו, המסך מפיק במקור תאורה אחורית בצבע לבן, שכמובן אינה צבע טהור. כדי להפיק את שלל הצבעים שמציגה הטלוויזיה, יש להעביר את האור הלבן דרך ממירי צבע שונים, וכך ליצור את הצבעים המבוקשים. כדי להעצים את ההארה, יצרני ה- WRGB-OLED מוסיפים על כל פיקסל צבעוני, גם תת-פיקסל לבן שיגביר את התאורה.

 

A80L

ה-A80L מהווה טלוויזיית הדגל של סוני, בטכנולוגיית WRGB-OLED. הדגמים הבאים כבר מבוססים על טכנולוגיית ה- QD-OLED, ומגיעים בגודל צג מקסימלי של 65 אינטש בלבד. ה- A80L מספקת בשורה אמיתית בין השאר מכיוון שלראשונה סוני מציעה ללקוחותיה צג OLED בגודל מקסימלי של 83 אינטש!

מבחינות רבות מאד, ה- A80L דומה ל-A90J שנבחנה כאן בשנה שעברה, ולכן לאורך הסקירה יצוין גם הדמיון ביניהם.

 

התקנה

האספקה וההתקנה של טלוויזיות סוני מבוצעת בשני מועדים שונים, וזאת מכיוון שחברת השילוח לוגיסטים נפרדת מחברת ההתקנות ברימאג. לכן נדרשים הצרכנים להמתין עם הטלוויזיה בביתם על מנת שזו תיפתח על ידי נציג ברימאג אשר יוודא שהטלוויזיה שהתקבלה תקינה.

בתמורה לתוספת של 149 ש"ח, מספקת ישפאר ללקוחותיה 3 שנות אחריות מלאה התקנה עם מתקן תליה על הקיר (לפי התקנון)

למסך יש רגליות שניתן להתקין אותם בשתי אפשרויות: העמדה בגובה אפס על המזנון, או עם הגבהה מסוימת, כדי לאפשר הצבת מקרן קול שלא יסתיר את המסך.

התקנתי את המסך בסלון מואר היטב, כשלצידו ויטרינה רחבה לכיוון דרום, כך שניתן יהיה להתרשם מיכולות ההארה של המסך גם בסלון ישראלי שטוף שמש ישירה.

 

עיצוב

ה- A80L דומה בעיצובה לדגמי OLED אחרים של סוני, כלומר דקיקה בחלקה העליון ומעובה יותר למטה. עם זאת, היא כוללת מעמד מאלומיניום שעוצב מחדש ומציע התאמה רחבה יותר לחלל. הגוף שלה אמנם עשוי פלסטיק, אבל השוליים הדקים של המסך והמסגרת המתכתית המלוטשת משווה לו מראה יוקרתי כשהוא מוצב על מזנון בסלון.

את הרגליים שלה ניתן להציב בשתי דרכים: כאשר הטלוויזיה מוצבת נמוך בקו המזנון, או מוגבה על מנת לאפשר מקום תחת הטלוויזיה לצורך צירוף מקרן קול.

בגבה נמצא הכנה מובנית לתלייה בתקן VESA 300x300 באמצעות מתקן תואם. תקן VESA אמנם נועד כדי לוודא תאימות מתלה קיר בין יצרניות, אולם הגובה שלו עשוי להיות שונה. במידה ואתם מתכננים להתקין את ה- A80L במקום טלוויזיה של יצרן אחר, כדאי שתקחו בחשבון שסוני ממקמים את ברגי ה- VESA שלהם בשליש התחתון של ה- A80L, בשונה מיצרניות אחרות שממקמות ברגים אלו במרכזה. לכן במידה וחשוב לכם להתקין את הטלוויזיה בגובה המתאים, אתם עשויים להידרש לקידוח מחודש בקיר.

במסך בגודל 77 אינטש ה- A80L שוקלת כ- 35 קילו. רוחבה 173 ס"מ וגובהה 100 ס"מ. משקלה כ-22 קילו. הגבול בין התמונה לקצה המסך בצדדיו ובחלק העליון הוא כ- 12 מ"מ, אולם בחלקו התחתון הוא 30 מ"מ. המסך אמנם דקיק בקצותיו, אולם מתעבה החל מאמצעיתה ומטה, עד לכדי כ- 5 ס"מ.

החיבורים של ה- A80L ממוקמים לצד המסך, אולם הם ממוקמים בעומק של כ- 28 ס"מ, ולכן כדי שהגישה אליהם לאחר שהמסך תלוי על הקיר, תהיה קלה יותר, כדאי שתשקלו לתלות אותה עם מתלה מפרקי.

 

מפרט על הנייר

רזולוציה: 4K (3,840x2,160) ב- 120 הרץ
פנל WRGB-OLED
HDR: Dolby Vision, HDR10, HLG
: כלומר הפורמט היחיד שלא נתמך הוא +HDR10
פיענוח נתמך: Dolby Atmos, IMAX Enhanced, Dolby Vision
תדר ריענון מסך: 120 הרץ
עומק צבע: DCI-P3 / 10-Bit
מעבד: XR Cognitive Processor
עוזרת קולית: תמיכה ב- Google Assistant
סטרימינג: תמיכה ב- AirPlay 2 וכרומקאסט מובנה

 

הגדרה ראשונית

הגדרה הראשונית של טלוויזיה עם ממשק גוגל TV דומה להפליא לזו של טלפון עם ממשק אנדרואיד ואינטואיטיבית ביותר. ניכר שסוני השקיעה בממשק ויצרה מסכים ייחודיים לה, על מנת להפוך את ההגדרות לפשוטות עוד יותר.

מיד עם הדלקתה הראשונית, עולה מסך הפתיחה בעברית, ובדומה למסכי ההגדרות הראשוניות בסמרטפון, גם כאן נדרש חיבור לחנות האפליקציות של גוגל. ההתקנה של כאן מאד נוחה, מפנה אותנו לזיהוי מקורות המחוברים תוך דגש על התקן Play Station של סוני, עדכון האפליקציות וסריקה אוטומטית של תחנות טלוויזיה.

חידוש מיוחד מבית סוני, הוא כיול הטלוויזיה בעזרת המיקרופון המצוי בשלט הרחוק של ה- A80L. ממש בדומה למערכות שמע אחרות אליהן אנו רגילים, סוני משמיעה טווח צלילים רחב שבסופו הטלוויזיה מכויילת.

 

חיבורים ותקשורת

חיבור החשמל של הטלוויזיה נמצא בצד ימין, אולם בשונה מה- A90J שנסקרה כאן בעבר והחיבורים שלה היו בחלקם כלפי מטה, ב- A80L החיבורים ממוקמים בצידו השמאלי של הצג. אני מוצא זאת הרבה יותר נוח כיוון שלא תמיד קל להגיע לכל החיבורים שמופנים כלפי מטה ומתחתיה יש מזנון.

החיבורים של הטלוויזיה כוללים:

  • 4 חיבורי HDMI בתקן HDCP 2.2: אחד פונה לצד, ושלושה כלפי מטה.
  • מתוך הארבעה, רק 2 חיבורים תומכים ב- HDMI 2.1 (מספר 3 ו-4) וב- 4K בתדר 120 הרץ.
  • יש תמיכה ב- Auto Low Latency Mode (ALLM), וב- Variable Refresh Rate (VRR) לצורך שימוש בטלוויזיה כמסך לחיבור קונסולה, ורק בחיבורי HDMI 3,4.
  • חיבור HDMI מספר 2 תומך בתקן eARC
  • 3 חיבורי USB: שניים בתקן 2.0, ואחד בתקן 3.0
  • חיבור אנטנת RF, לממיר פנימי מובנה מסוג DVB-T1 ו-2.
  • חיבור רשת במהירות 100Mb/s
  • חיבור אופטי

התקשורת האלחוטית כוללת:

  • Wi-Fi בתקן 802.11ac שתומך בתדרי 2.4 ו-5 ג'יגה הרץ, לקצבים מקסימליים של 200Mbps
  • בלוטות' בתקן 4.2 שמיועד לחיבור אוזניות בתקן A2DP ולחיבור לשלט הרחוק בתקן AVRCP
  • הטלוויזיה והשלט רחוק כוללים גם מיקרופון מובנה, לצורך הפעלת Google Assistant, אותו ניתן לבטל באמצעות מתג המצוי בגב הטלוויזיה.

 

הגברה

ההגברה של הטלוויזיה בנויה מ-50 וואט הכוללים 3 רמקולים מסוג Actuators הממוקמים בשליש העליון של המסך, ו-2 סאב וופרים הממוקמים בגבה.

 

מהו Actuator?

רמקול הוא רכיב הממיר אות חשמלי לתנודות אויר בלחץ על מנת להפיק קול. ניתן לסווג רמקולים לשני סוגים שונים בהתאם לאופן הפעולה שלהם: רמקול קונוס רגיל, ופנל שטוח.

רמקול קונוס פועל על ידי הפעלת אות שמע חשמלי לתוך הרמקול, אותו הוא ממיר לתנועה מכנית. המרת האנרגיה גורמת לקונוס של הרמקול לנוע וליצור תנודות אויר בלחץ, שנשמעים באוזן האנושית כקול. בשל מגבלות מימדיו הפיזיים של הרמקול הקוני, קיים קושי להטמיעו בצג טלוויזיה שטוחה.

הרמקול השטוח פועל על עיקרון של כיפוף גלים (wave bending), מנצל את תדרי התהודה של הפנל, וכך מייצר רעידות על פני השטח שלו. הרמקול השטוח משתמש במפעיל (actuator) שמחובר אליו וממיר אות חשמלי לתנועה מכנית. התנועה המכנית שמהווה רטט של הפנל, יוצרת את הצליל באופן לא כיווני.

החיסרון העיקרי של הרמקול השטוח הוא הקושי בהפקת צלילים בתדרים נמוכים. על מנת לפתור זאת, סוני צירפה לטלוויזיה גם שני סאב וופרים ייעודים מובנים בצג.על מנתלחוש את אפקט הסאב, השמעתי תוכן עם באסים, וכשקירבתי את האצבעות לפתח הסאב, ניתן היה ממש לחוש את יציאת האוויר ממנו. עם זאת, האפקט אינו דומה לסאב בגודל טיבעי מבחינת הנוכחות וההשפעה על המוסיקה בחלל.

מכאן מערכת הסאונד הייחודית שמוטמעת ב- A80L, וסוני קוראת לה +Acoustic Surface Audio בה המסך הוא הרמקול. ובמקום שהצליל יגיע מתחת למסך הטלוויזיה, או מאחוריה, הוא מגיע ישירות מהמסך, ממש בדומה לאפקט שמושג מ- Acoustically Transparent Screen אותו אנו מכירים בעולם המקרנים. הסינכרון המושלם בין קול לתמונה אמור להיות ריאליסטי וברור יותר.

 

המסך כרמקול סנטר

סוני בשונה מהמתחרות, מאפשרת להשתמש ברמקולים שבמסך הטלוויזיה בשתי אופנים שונים:

  • כרמקול בשילוב מקרן הקול של סוני, באמצעות כניסת S-CENTER SPEAKER IN. באופן זה, דיאלוגים המופקים בסרטים יישמעו טבעי מכיוון שהם מופקים ישירות מהמסך. בגב ה- A80L יש כניסת S-CENTER SPEAKER IN שמאפשרת לחבר את מקרן הקול אליו. כניסה זו מתאימה למקרני הקול HT-A9 ו-HT-A7000 של סוני.
  • כרמקול סנטר ישירות לרסיבר שלכם, באמצעות חיבור חיווט Center Speaker In

 

צריכת חשמל

גב המכשיר מציין שה- A80L בגודל 77 אינטש צורכת במקסימום כ- 603 וואט. כדי להקטין צריכת חשמל גבוהה זו, מספקת סוני הגדרות בהירות וקונטרסט נמוכות יותר, שנועדו לווסת את חשבון החשמל שלנו.

 

מעבד וטכנולוגיית עיבוד תמונה

אומרים שתמונה אחת טובה מאלף מילים. לא לחינם היא משקיעה כל כך במעבד Cognitive Processor XR. עיבוד התמונה מבוצע כולו במעבד ה-XR, כדי לקבל תמונה איכותית יותר.

 

Cognitive Processor?

כאשר אנו מביטים על חפצים, העיניים והמוח שלנו מתמקדים באופן לא מודע בנקודות מסוימות כדי ליצור תמונה כוללת. האינטליגנציה קוגניטיבית במעבד מחלקת את המסך למספר אזורים ומזהה היכן נמצאת 'נקודת המוקד' בתמונה. לאחר מכן, מנתח המעבד מערך של אלמנטים בבת אחת, בדומה למוח שלנו, ועל ידי כך מספק תוצאה ויזואלית טובה יותר. סוני טוענת שמעבדים בעלי בינה מלאכותית רגילה לא יכולים להשיג. המעבד ב- A80L אחראי על טכנולוגיית עיבוד התמונה, קונטרסט אופטימלי, שחורים אמיתיים לצד אזורים בהירים, חלוקת מיליארדי הצבעים באופן מדויק ושיחזורם באופן זהה לזה שנראה בטבע.

ומה הקשר למילה קוגניטיבי? סוני טוענת שהמעבד החדש מסוגל לנתח ולשפר את התמונה באותו אופן שבו העין האנושית מתמקדת באובייקט, כדי להשיג עומק וריאליזם עם פירוט גבוה ביחס למתחרים.

טכנולוגיית ה-XR TRILUMINOS Pro המוטמעת בטלוויזיה נועדה לשפר עוד יותר את גווני הצבע ולספק פרטים מדויקים ביותר במרקמי תמונה מורכבים, כפי שאמורה לראות העין האנושית.

 

גוגל TV

הסוני A80L כוללת ממשק גוגל TV בגרסה 10, זהה לזו שקיימת ב- A90J שנסקרה כאן לפני שנתיים. זאת למרות שכבר קיימות טלוויזיות של יצרניות מתחרות עם גרסה 12 של מערכת הפעלה זו. סוני אינה ממהרת להטמיע גרסאות חדשות של גוגל TV על מנת לוודא את יציבות הגרסה בטרם הטמעתה בטלוויזיות שלה. ההתנסות עם גוגל TV מאד נוחה לשימוש. גוגל שיכללה את חוויית השימוש בדגש רב יותר על תוכן מותאם אישית, המלצות מותאמות ואפשרות להשתמש בטלוויזיה החכמה כמרכז לכל הבית שמלא במכשירי אנדרואיד מחוברים. נוחות ההפעלה ניכרת מיד עם הפעלת הטלוויזיה, החל ממסך הבית שמציג את התוכן בחזית, מציג המלצות הניתנות על סמך השימוש שלכם בעבר, ובהתבסס על אפליקציות הסטרימינג שהתקנתם. עם זאת, גוגל TV תספק לכם המלצות גם לתכנים באפליקציות בתשלום שכלל לא נרשמתם אליהן.

שלל האפליקציות שכדאי להתקין ב- A80L רחב באופן מהותי בהשוואה לאלו המוצעות במערכות ההפעלה הסגורות של המתחרים, וכאן גם השידרוג בזיכרון האיחסון שמספקת סוני השנה. בעוד ב- A90J שנסקרה כאן לפני כשנתיים יש רק 16 ג'יגה זיכרון פנימי, ה- A80L מספקת 32 ג'יגה. בעוד האפליקציות עצמן מנצלות זיכרון מועט לצורך ההתקנה, הן בונות מאגר נתונים העלול לתפוס נפח איחסון אדיר. לדוגמה, אפליקציות יו-טיוב ו-KODI יצרו אצלי מאגר נתונים נפחי ביותר.

עם זאת, כדאי לשים לב שגם בממשק גוגל TV בדומה לאנדרואיד TV, הצגת מסך הבית בטלוויזיה מפסיקה את הצפיה בשידור. כדי למנוע זאת, יצרה גוגל גם תפריטים תחתונים, של הגדרות ומעבר בין מקורות

 

עדכון קבוע של תכנים מאפליקציות מותקנות

גוגל TV שמה דגש גדול יותר מבעבר להמלצה על תכנים מאפליקציות סטרימינג המותקנות בה, גם אם לא נרשמתם עדיין אליהן. לדוגמא, ה- A80L המליצה לי על תכנים משלל אפליקציות אליהן אני רשום, אולם גם מאמזון TV, למרות שלא נרשמתי אליה ואפילו טרם פתחתי אותה בטלוויזיה. הגישה הזו מביאה לידי כך שבכל רגע התוכן הרלוונטי שיוצע על המסך יתעדכן. התכנים בתשלום, המוצעים למרות שלא נרשמתי לשירות, הן בבחינת פרסומות שגוגל עושה לאפליקציות אלו. בחנות האפליקציות ובדף הבית, שלא ניתן להיפטר מהן לחלוטין. בנוסף, את האפליקציות נטפליקס, יו-טיוב ואמזון TV, לא תצליחו להסיר לחלוטין מהממשק, אפילו אם תנסו.

 

עידן פלוס

הטלוויזיות של סוני מגיעות עם ממיר עידן פלוס מובנה, הכולל מקלטים של DVB-T1 ו- DVB-T2. במהלך סקירת הערוצים, אלו המצוים במרבב DVB-T1 (אפיק 26) נקלטו בטלוויזיה באופן תקין, אולם אלו שבמרבב DVB-T2 (אפיק 28) לא נקלטו במהלך הסקירה. מבדיקתי עולה שלמקלט ב-A80L לוקח כ- 60 שניות על מנת להתייצב על אפיק 28 בתדר 530 מגה הרץ, בעוד שבאפיק 26 ההתייצבות מהירה ביותר. התוצאה היתה שהסוני לא הצליחה לקלוט את הערוצים באפיק 28. ראוי לציין שדגמים של יצרניות מתחרות מזהות אצלי את הערוצים במרבב זה, הכולל גם את ערוץ כאן 11 ב-HD ואת ערוץ 24.

 

סטרימינג

אמרנו גוגל TV? אז קבלו את כל שירותי הסטרימינג המובנים הקיימים: נטפליקס, אמזון TV, אפל TV, דיסני פלוס, וכמובן גם כל שירותי הטלוויזיה החיה באינטרנט: סטינג, סלקום, פרטנר והוט. פשוט הכל, כי זה גוגל, כולם נמצאים כאן ומעודכנים מתמיד, ללא צורך בשיתוף פעולה עם יצרניות הטלוויזיה.

הזרמת סרטים ממחשבים אחרים ברשת, מתאפשרת ב- A80L במגוון דרכים. ניתן לעשות זאת באמצעות התקנת תוכנת DLNA חינמית מהחנות, או פשוט באמצעות שיתוף ספריה ברשת וקישור לאחת מהאפליקציות בחנות כגון VLC או Kodi.

השימוש ב-VLC הפך פופולרי בשנים האחרונות בעיקר בשל הפשטות והאפקטיביות של הממשק, ומשכך בחרתי השנה להשתמש בו לצרכי הסקירה. ניתן להתקין אותו ישירות על ממשק הטלוויזיה היישר מהחנות של גוגל, וכך לחסוך את הצורך בסטרימר חיצוני. הבשורות הטובות הן שה-VLC רץ חלק על ה- A80L, בכל סוגי הקבצים, כולל 4K לא דחוס בפורמט REMUX, וכן פורמטי הסאונד

המאתגרים יותר, כולל DTSMA ו-True HD. הגעתי עם ה-VLC המובנה במסך עד לקצב נתונים מקסימלי של 104,000kb/s ללא כל גימגום, בחיבור קוי.

יתרון נוסף ל-A80L מול מתחרותיה, היא התמיכה המלאה גם בפסי קול שהמתחרים אינם תומכים בהם, כדוגמת DTS, DTS-MA ו- TRUE-HD. התמיכה בכל הפורמטים הפופולריים פותרת את הצרכנים מהצורך בסטרימר חיצוני, ומאפשרת להם לנגן כל סרטון שיבחרו ללא סייג.

 

BRAVIA Core

השירות BRAVIA CORE נולד על ידי סוני בהחלטה אסטרטגית לחבר בין כל החטיבות שלה, כך שרק לקוחותיה יוכלו ליהנות משירות סטרימינג בתשלום שכולל את הכותרים שסוני מפיקה. למרבה הצער, למרות שהשירות החל כבר בשנת 2021 ברחבי העולם, הוא לא זמין בישראל, ובשלב זה אין מועד נראה לעין להשקתו כאן.

 

גיימינג

המסך כולל תאימות מלאה לקונסולת PlayStation 5. עם שתי כניסות HDMI 2.1 ברזולוציה מקסימלית של 4K/120Hz ותמיכה מלאה בתכונות VRR, ALLM להנאה מלאה מהמשחק. סוני ממוקדת בתמיכה בקונסולות מתוצרתה, ומשכך אינה תומכת בקצב ריענון של 144 הרץ, או בתקני GSYNC ו-VSYNC המותאמים לגיימרים המעוניינים לחבר את ה- A80L למחשב.

 

שלט רחוק

סוני מספקת עם ה-A80L שני שלטים:

  • שלט צר עשוי פלסטיק בגימור מוברש, המקנה לו מראה יוקרתי יותר. שלט זה כולל לחצנים קטנים במיוחד, ושישה לחצנים ייעודיים לשירותי סרטימינג כגון דיסני, נטפליקס, ואמזון פריים TV. מבחינת ארגונומיה הוא פחות נוח, מכיוון שלחצניו קטנטנים וכה קרובים זה לזה.
  • שלט רחב עם לחצנים גדולים, גמישים ורכים, המשלב גם לחצני מספרי ערוצים.

שני השלטים כוללים גם לחצן ייעודי ל- Google Assistant לצורך פקודות קוליות להחלפת מקור, חיפוש מידע והתאמת עוצמת השמע. אף אחד משלטים אלו לא כולל תאורה אחורית.

 

הקלטת תוכניות

אחד השימושים המומלצים ביותר למי שמחובר לשידורי עידן פלוס היא היכולת להקליט שידורים ישירות לטלוויזיה. כל שנדרש הוא לחבר דיסק און קי או כונן דיסק קשיח קטן לחיבור HDD-REC המצוי בגב הטלוויזיה.

בחירה בלוח השידורים המובנה של עידן פלוס מאפשרת הקלטה מתוזמנת של תוכנית עתידית, או הקלטה מיידית של תוכנית המשודרת כעת.

 

תמונה

הגענו ללב העניין. אם יש דבר שסוני יודעים לעשות באופן יוצא מהכלל, הוא לספק תמונה עם צבעים נכונים, מכוילים וריאליסטיים במיוחד. ה-A80L תומכת בשלל פורמטי התמונה HDR10, HLG (Hybrid Log-Gamma) ו-Dolby Vision, ובכל התכנים עימם בחנתי אותה, התמונה שהתקבלה היתה מהממת.

מכיוון שהצבתי את ה-A80L על קיר הסלון שמצידו ויטרינה הפונה לכיוון דרום, ניתן היה להתרשם גם מההשלכות של קרני שמש ישירה על החלל. למרות ההצבה המאתגרת של מסך OLED, ה- A80L סיפקה תמונה בהירה ועוצמתית כמעט בכל תנאי אור. רק בשיא השמש, כאשר קרני האור ממש ליטפו את המסך, ניתן היה לחוש את גבולות ההארה של המסך. אני מציין את הדברים מכיוון שכדאי לקחת זאת בחשבון במידה ומכוונים להציבה בחלל מואר בשמש ישירה. בשונה מהסמסונג, סוני אינה תומכת ב- +HDR10. מצבי התמונה המובנים שלה כוללים בין שלל הגדרות התמונה גם מצב מותאם אישית, מצב נטפליקס (Netflix calibrated) שמכויל לצפייה בתכניה וכן מצב IMAX Enhanced. אני בחרתי במצב הרגיל בעוצמת הארה מקסימלית, ובהתאמת עוצמת האור של הטלוויזיה בהתאם לחיישן האור המובנה בה.

בחנתי את ה-A80L באמצעות תכנים שהוזרמו אליה מהרשת הביתית, בקצב דגימה מקסימלי של 114,000kb/s, וכן ב- Apple TV ברוחב פס של 10,000kb/s. בכל הדגימות ניתן היה להתרשם שעיבוד הווידאו מבוצע ברמה אופטימלית. התנועה חלקה, גם בקטעי וידאו מורכבים ותנועות חדות, ללא מריחות, רעשי רקע או "קריעת" תמונה. החדות נשמרת גם בתנועה אופקית או אנכית מהירה. תוכן 4K נראה מרהיב וריאליסטי ביותר.

פתחתי בסרט Rebel Moon Part 1, הוא סרט אקשן בחלל בבימויו של זאק סניידר. הסרט מתרחש בגלקסיה בדיונית הנשלטת על ידי עולם האם האימפריאליסטי, שהצבא שלה, האימפריום, מאיים על מושבה חקלאית. הסרט מעלה את הדילמה האקטואלית מתמיד של תושבים שוחרי שלום: האם להילחם באויב שמעוניין להשמידם, או לפעול רק במידה ואכן יתקוף אותם.

הצפייה בסרט היתה מענגת לאור התמונה המדויקת הישר מהקרטון, ואפקט HDR מדהים בסצינות בהן בצד אחד מופיע חדר חשוך, ומהצד השני קרני שמש ניתזות מהחלון, מה שהביא לידי ביטוי ניגודיות חזקה במיוחד המשפיעים ביותר הודות לטכנולוגיית XR OLED Contrast Pro החדשה.

עברתי לסרט האקשן The Covenant, שבמרכזו צוות לוחמה של צבא ארה"ב באפגניסטן הנקלע לפיגוע תופת של הטליבן ובעקבותיו עובר תלאות לשם הישרדותו. הסצינות החוזרות של נוף הררי העצימו עוד יותר את אפקט ה- HDR והניגודיות המתפרצת. תוסיפו לזה את הסאונד המשופר שבוקע היישר ממסך ה- A80L, וקיבלתם חוויה אור-קולית מהפנטת.

סיימתי בקומדיית הפעולה family plan בכיכובו של שבמרכזו סוכן מכוניות (מארק וולברג) שנדרש בעל כורחו להגן על שלום משפחתו. שלל המרדפים, הפיצוצים והתנועות התזזיתיות בסרט הדגימו באופן הטוב ביותר כיצד ה- OLED של סוני מסוגל לטפל באופן מיטבי בתמונה, ללא שהוא יוצר הילה או מריחה על המסך. הצפיה בסרט ממחישה עוד יותר את ההנאה אשר נוספת כשבוחרים לרכוש טלוויזיה מייצרן פרימיום.

 

לסיכום

סוני עושה זאת שוב עם OLED מוצלחת ביותר. ה- A80L היא טלוויזיית 4K עם איכות תמונה וסאונד יוצאים מהכלל. הודות לפאנל ה- OLED שמייצר שחורים מושלמים ויחס ניגודיות כמעט אינסופי, טכנולוגיית +Acoustic Surface Audio שהופכת את המסך לרמקול ומערכת הפעלה Google TV, מתקבלת חוויית צפיה ושימוש אופטימלית. התמיכה ב- HDR ו-Dolby Vision בשילוב עם שלל טכנולוגיות להגברת הקונטרסט, מספקות יחדיו טווח צבעים רחב ויחס ניגודיות גבוה ביותר. כמו בכל מסכי ה-OLED, עלול להיות סיכון מסוים לצריבה, ולכן כדאי לצפות בתוכן כמה שפחות סטטי. בעלי PS5 יהנו ממנה במיוחד בשל האופטימיזציה שביצעה סוני לקונסולה זו. תוסיפו לכך את ממשק Google TV וקיבלתם טלוויזיית פרימיום מנצחת. לכן אם אתם מחפשים מסך טלוויזיה באיכות תמונה יוצאת מהכלל, בגודל מקסימלי של 83 אינטש, כדאי שתקחו בחשבון את ה- Sony BRAVIA XR A80L, מכיוון שהיא תציב רף חדש לחווית הצפיה שלכם.