האזניות האלחוטיות הכי טובות נהיו טיפה יותר טובות Sony WH-1000XM5

האזניות האלחוטיות הכי טובות נהיו טיפה יותר טובות Sony WH-1000XM5

אוזניות Sony INZONE H9 במבחן Reading האזניות האלחוטיות הכי טובות נהיו טיפה יותר טובות Sony WH-1000XM5 8 minutes Next אוזניות Sony Linkbuds S במבחן

את סדרת WH-1000XM של סוני, לא צריך להציג. כבר למעלה מ-5 שנים (עוד לפני 2017), סדרת האזניות over the ear הזו מצליחה מעל ומעבר לכל אזניה אלחוטית אחרת בקטגוריה. לפני השקת הסדרה, ובמהלך שנים ארוכות, שלטה חברת Bose האמריקאית בתחום הודות לכניסה שלה לעולם ניטרול הרעש.

בכל פעם שעברתי במחלקת עסקים או מחלקה ראשונה, באותם ימים, הייתי רואה Bose Quiet comfort חוטיות. המעבר ל-BT נתנה פוש לסוני שקיבלה את הקפיצה הגדולה עם ה-WH-1000XM2 ועברה לראשונה את Bose בנטרול רעשי רקע. מאז החברה הפכה לאחת הפופולריות בתחום הזה וכיום בחברות סטרטאפ ובמחלק העסקים, סוני שולטת. המתחרה היחידה והנישתית שלה כיום (מעבר ל-Bose שחזרו למשחק עם ה-Bose 700 שלה) זה בעצם אפל עם ה-airPods MAX שלה.

אני משתמש כבד באזניות נטרול רעש. במהלך היום אני הרבה שעות בסביבות רועשות כגון משרד פעיל, ב-open space עם עוד אנשים וגם לעיתים מבלה בטיסות ארוכות שבהן אני נוטה לצפות ולהאזין עוד לפני שהטיסה ממריאה ועד אחרי שהיא נוחתת.

התנאים שבדקתי את האזניות הם תנאים קשים לכל הצדדים. אני צריך שקט, משתמש הרבה בשיחות זום ולא מספיק לי שאני לא שומע רעש אלא האזניות חייבות להיות קלות ונוחות (אחרת הן יעייפו אותי עם השעות הארוכות של השימוש) מאווררות, ואיכותיות. תוסיפו על כך שאני מסתובב עם מחשב ועם טלפון, וצריך לענות לשיחות, וממש קשה למצוא אזניות שעובדות כראוי.

האיירפודס פרו ומקס על טהרתן, מנסות לפחות לעשות את העבודה. הן מאווררות, נשמעות טוב ויודעות לדלג בין מכשירים. אההם, לא בין מחשב Windows לאייפון. גם בין מכשירי אפל הדילוג לא עובד להיט שכן בזמן נתון הן מחוברות למכשיר הקרוב והצעקני יותר ולאו דווקא זה שאני צריך.

ה-1000XM5 הן האזניות הראשונות שיש לי שמסוגלות לעמוד בדרישות הסף בכלל. מדובר באזניות קלילות: 250 גרם (ירידה של 25 גרם מה-WH-1000XM2 למשל) ויותר חשוב, הן נוחות להפליא. המבנה החדש של האזניות הוא קשת קטנה יותר עם זרוע פנימית. זה שינוי משמעותי ראשון בעיצוב של האזניות הללו מאז שהן יצאו לראשונה, והשינוי מורגש. האזניות כוללות גבול פלסטיק שמונע מהאוזן להגיע לממברנה גם כשהספוגים של האזניה יתיישנו.

בניגוד לכל המודלים הקודמים, האזניות אינן מתקפלות בתוך עצמן, מה שאומר שהן דורשות מארז גדול משמעותית (להערכתי ב-25%) מהתיק נשיאה הקודם שלהם. עם זאת, הן מוגנות יותר במארז והכבלים של האזניה נמצאות עמוק ובאופן ממוגן בתוך כיס עם כיסוי מגנטי בתוך המארז. המארז דומה במידת מה למארז של ה-Airpods MAX אך הן בנויות חכם יותר ולא חושפות את האזניה לעולם החיצוני ומנעות שפשופים ובעיות. האזניות מגיעות בגווני לבן בולט או שחור סולידי.

חוסר היכולת לקפל זה לא השינוי שהפריע לרשת לזמזם על האזניות האלה – זה היה העובדה שאם אתם מורידים אותם ורוצים לסובב את האפרכסת שתשב על הכתפיים שלכם, לא ניתן לעשות זאת מכיוון שהן מסתובבות לכיוון ה "לא נכון" (כלומר, הן מסתובבות כך שהחלק החיצוני מונח על הכתף והחלק פנימי כלפי חוץ). אלה מסוג הסערות בכוס תה שבאמת קשה להבין אותן, אולי המבקרים לא מצאו משהו מטריד יותר אז זה התלונה העיקרית שלהם…

ה-WH-1000XM5 של סוני כוללות 8 מיקרופונים, כפול מהמודל הקודם, מה שמאפשר להם לסנן רעשים באופן מדוייק יותר. בשביל לעבד את כל החישובים שנדרשים לכך, הם משתמשים במעבד חדש V1 שכבר הושק עבור ה-WF-1000XM4 שדירגנו אותם באתר בתור האזניות True wireless שנשמעות הכי טוב כיום. המעבד נותן כמה יכולות לאזניות שלא היה לקודמות ולמתחרותיה.

ניתן למשל להתחבר במקביל לשני מכשירים (לא חייבים, זו אופציה שאפשר להגדיר דרך האפליקציה של סוני). הם באמת מחוברים, וזה אומר שאפשר לקחת שיחה טלפונית מהאזניות תוך כדי שאתם שומעים מוזיקה וללא הפרעה. כשהשיחה תתנתק, תקבלו בחזרה את המוזיקה. לא תמיד זה עובד חלק, כאשר אני באמצע שיחת זום, השיחות קיבלו תיעדוף (כי אני שומע דרך ממשק stereo ולכן מבחינת האזניות מדובר במוזיקה). שימוש בממשק AG תאפשר לראשונה גם סינון רעשים מוגבל גם למי שמאזין לכם. האירוניה של עבודה עם אזניות ANC בסביבה רועשת היא שאתם אולי לא שומעים את הרעש אבל אלה שמדברים איתכם שומעים אותו טוב מאוד. כאן יש סינון רעש שמצליח גם לשפר את האיכות עבורם (ב-XM4 למשל אם הסביבה היתה רועשת האזניות היו נוטות לעוות את הקול שלך והיה יותר קשה להבינו).

איכות ה-ANC היה הטובה ששמעתי אי פעם באזניה כלשהי. השקט עדין. כמובן שניתן לשמוע מה שקורה בחוץ על ידי לחיצה על האפרכסת עם כל היד (או להגדיר שכאשר אתם מדברים, האזניה תפתח ל-Ambient mode). מפתיע ששומעים את החוץ טוב יותר מאשר ללא האזניה – שמעתי ציוץ של ציפורים שללא האזניה לא שמתי לב להן. התפעול של האזניה נעשה דרך הגוף של האזניה של צד ימין וניתן להעלות את הווליום ולהורידו (עם אצבע כלפי מעלה או מטה) קדימה או אחורה מעביר את השירים , ונגיעה אחת או שתיים תחבר או תנתק שיחה. אינטואטיבי לחלוטין. מה שחבל הוא שהאזניה מצד שמאל מבוזבזת לחלוטין, אפשר היה להשתמש גם בה לטובת העניין.

ניתן גם להפעיל פעולות יעודיות אך מספרן כרגע מוגבל מאוד ובעיקר משמש לחיבור לספוטיפיי. ניתן גם להתממשק לעוזרת הקולית של הטלפון שלכם או לאלקסה.

איכות הסאונד מצויינת עם דגש על באס ועם יכולת להעלים חלק מהארטיפקטים של MP3. אנחנו מכירים את זה מאזניות קודמות ולא הרגשתי הבדל דרמטי, למעט אולי שיפור קל בבאסים אל מול גרסאות קודמות של האזניה. במקום הדרייבר 40מ"מ של ה-XM4, סוני משתמשת עכשיו בדרייבר 30מ"מ קארבון פייבר חדש. ניתן לשפר זאת על ידי שירותי streaming במצבי איכות גבוהים, אך לשם כך נדרש מכשיר אנדרויד שתומך בזה, כאשר סוני מוגבלת עם אפל לחיבור רגיל שאותו ניתן לתעדף או לאמינות חיבור או לאיכות הסאונד. הדבר גם מתבטא בשירותי סאונד הקפי שדורש טלפון אנדרואיד או שירות מתאים. את שירותי lossless ו-spatial audio לא ניתן להעביר לאזניות וגם אין head tracking. האם זה דרמטי? אם אתם משתמשי אפל כבדים ורוצים סאונד תלת מימדי עם מעקב אחרי הראש שלכם, תצטרכו להפרד מעוד 150 דולר (עדיין לא ידוע כמה זה בישראל), ולהתמודד עם 386 גרם (תוספת של 136 גרם שזה יותר מ-50% יותר משקל מסוני).

אז איך האזניות תפקדו בתנאי השטח?

אז בעבודה השיפור היה דרמטי. ביליתי איתן יום שלם בלי צורך לטעון אותן (הן מחזיקות סביב 30 שעות של דיבור שזה סביב 5 ימי עבודה ללא טעינה) והן היו נוחות באופן קיצוני. לא הזעתי למרות שהן אינן מאווררות, הסאונד היה איכותי והכי חשוב – היה לי שקט. בסופו של דבר כשישבתי ליד אנשים מאוד רעשניים, גם הסינון רעשים לא הצליח לסנן אותם החוצה מהמיקרופון שלי ונאלצתי להפעיל mute. זה למשל היה יכול להיות שימוש מושלם לגוף האזניה השמאלית. כשאנשים התקשרו אלי לטלפון יכולתי להמשיך ולדבר דרך האזניה – תענוג. כאמור, המיקרופון השתפר ביחס לדורות קודמים, אבל עדיין בתנאי רעש היה צריך ללחוץ על mute.

הבעיה היחידה שהיתה לי בעצם היתה שכאשר היו לי נוטיפיקציות, האזניה לפעמים היתה משתיקה לי את הדיבור בחיבור השני לכמה שניות והייתי מפספס את מה שמדברים. זה נפתר כאשר עבדתי עם האזניות במצב AG (כמו טלפון) וכאשר ביטלתי את כל צלילי ה-notification במחשב עצמו.

זיהוי הסיטואציה (נסיעה בתחבורה ציבורית, משרד, וכו') עבד לא רע. סוני עובדת על היכולת הזו כבר כמה שנים ונראה שזה כבר עובד טוב, וניתן גם לשייך מיקום ליכולת הזו (נדרשת האפליקציה שלהם לטובת עניין זה).

גם זיהוי דיבור עובד טוב והוא בעצם מידית מעביר למצב שקוף (Ambient) כאשר ניתן לשלוט בעוצמת השיקוף ואם לשקף רק קולות או לפתוח להכל. לא הרגשתי הבדל דרמטי בין המצבים השונים.

איכות הסאונד כאמור מצויינת וניתן להגדיר EQ שונה לפי סוג התוכן ששומעים. נוסף על כך יש הגדרות Clear Bass שמעצימות באס ולדברי סוני מאפשרים לאזניות להתמודד עם ווליום גבוה יותר בלי לעוות את הבאס.

בטיסה המצב מצויין, מורגש שיפור לאורך השנים וסוני מצליחה לתפוס כל פעם עוד שיפור קטן בתחום הזה ולקדם אותו עוד טיפה. בטיסות יש מצוקת אנרגיה, ולכן למרות 30 שעות בין טעינות זה די הרבה, אבל סוני מרחיקה לכת ומאפשרת גם לטעון במהירות: תוך 3 דקות נקבל 3 שעות האזנה. בטיסה היה קל לתקשר עם הדיילות (יד על האפרכסת ימין) אבל זיהוי הדיבור מדי פעם פספס ולכן כובה במהלך הטיסה.

איך הן מול AirPods Max? סינון הרעשים קרוב מאוד, האיירפוד מרגישות יוקרתיות יותר עם הרשתות הממוגנטות והאלומיניום, אבל הן גם כבדות דרמטית יותר, יקרות יותר ופחות נוחות אם אתם משתמשים בהם שעות ארוכות ביום. יתרון אחד שיש להן עבור משתמשי אפל בלבד – spatial audio עם מעקב אחרי הראש. למוזיקה זה בעיקר מעיק, עבור סרטים – משמעותי רק אם אתם צופים כבדים בסרטי אטמוס.

סיכום: היתרונות החסרונות והמחיר

לא הכל מושלם ב-Sony WH-1000XM5 (אחרת עוד שנה וחצי מה יהיה עם ה-XM6?) אבל נראה שסוני לקחה כאן כמה מהלכים אמיצים שהשתלמו ובענק. מהצד הטכני, מדובר בשדרוג משמעותי למי שיש מודלים שקודמים ל-XM4. למי שיש XM4 השדרוג פחות דרמטי, אבל יקבל שינוי עיצובי וכפול מיקרופונים.

השינוי העיצובי בסופו של דבר מוצלח מאוד – האזניות נראות ומרגישות טוב יותר, סולידי יותר ונוח יותר. הפשרות היו בכך שלא ניתן לקפל את האזניות (המארז גדול יותר) ושהן מתקפלות החוצה על הכתפיים במקום פנימה. משמעותי? ממש לא. לא זכור לי מתי אי פעם היו לי אזניות תלויות על הצוואר שלא בשימוש.